SUKUSEURAN 70-VUOTISJUHLATAPAAMINEN PIDETÄÄN

7 - 8. elokuuta 2025 HANKASALMELLA

Ohjelmasta tiedotetaan sukuseuran jäsenlehdessä KauppisViestissä, joka ilmestyy kaksi kertaa vuodessa touko/kesäkuun vaihteessa ja joulukuun alussa sekä täällä kotisivulla.

HANKASALMEN MUSEOKYLÄ

SUKUTAPAAMINEN JA SUKUKOKOUS 13-14.8.2022

Sukutapaaminrn pidettiin 13 - 14.8.2022 Ristiinassa Hotelli Heimarissa. Ohjelmatiedot on  julkaistu KauppisViestissä 1_2022. Tapahtumasta voi lukea KauppisViestistä nro 2_2022.

Varsinaisen sukukokouksen 14.8. asiakirjat ovat luettavissa jäsensivuilla.

Hallitukseen valittiin jäsenet toimintakaudelle 2022 - 2025 seuraavasti:

Margit Väisänen-Vänskä, Hämeenlinna, pj; Maire Hänninen, Kuopio, varapj; molemmat Hankasalmen sukuhaarasta

Muut jäsenet:  Jaana Andersson, Täby Ruotsi ja Nina Teittinen, Pieksämäki; molemmat Ylä-Savon sukuhaarasta; Risto Lahti, Suolahti, Hankasalmen sukuhaarasta;  Kirsi Saari, Kannonkoski, Viitasaaren ja Halsuan sukuhaarasta sekä Kaarina Jantunen, Helsinki, Ruoveden Kauppisia.

Yhteystiedot löytyvät Sukuseura- linkistä ja KauppisViestistä.  Hallituksen uudet jäsenet esitellään KauppisViesteissä.

AKTIIVISTA SUKUTUTKIMUSTA

Yksi sukuseuran tärkeistä tehtävistä on sukuktutkimus. Tässä suhteessa Kauppisten sukuseura on ollut aktiivinen vuosikymmeniä. Mm. merikapteeni ja kahden tohtoritutkinnon mies Paavo E. Kauppinen keräsi eläkevuosinaan 1960 ja 1970 luvuilla tietoja Kauppisista.

Varsinainen sukututkimus käynnistyi 1980-luvulla, kun Kauppisten sukuseura palkkasi KTM Jarmo Ahlstrandin tutkimaan Ylä-Savon Kauppisia. Ylä-Savon Kauppisten sukukirja I ilmestyi vuonna 1988 ja on edelleen yksi suvun perusteoksia samoin kuin Hankasalmen Kauppisten sukukirja vuodelta 2004. Myös useita muita sukututkimuksia on tehty. Katso lisätietoa kohdasta "Julkaisut". Tilaukset kohdasta "Kauppis-tuotteet".

DNA-TUTKIMUS ETENEE -  KAUPPISTEN SUKU ENNEN KIRKONKIRJA-AIKAA

Perinteistä asiakirjoihin pohjautuvaa sukututkimusta täydentämään on tullut DNA-näytteisiin perustuva sukututkimus. Sukututkija Ari Kolehmaisen kanssa yhteistyö käynnistettiin Kauppisten DNA-projektin merkeissä vuoden 2017 lopulla.

Tämän avulla selvitetään sukuhaarojen alkuperää ja myös varmistetaan sukujuontoja. Kauppisten on oletettu olevan samaa alkuperää, mutta nyt voidaan varmistaa, onko asia näin. Nykyaikaisilla menetelmillä on selvästi paremmat mahdollisuudet tehdä tieteellisempää sukututkimusta.

Kaikkia isälinjastaan ja DNA-testeistä muutenkin kiinnostuneita Kauppisia pyydetäänkin ottamaan yhteyttä allekirjoittaneeseen. Ari Kolehmainen opastaa DNA-testin tilausasiassa eteenpäin. Kauppisten projektissa käytetään amerikkalaista, Houstonissa sijaitsevaa kaupallisia kuluttajatestejä tekevää luotettavaa laboratoriota, Family Tree DNA:ta. Sen vertailupohja on Suomessa ylivoimaisesti laajin ja se on ainoa firma, jonka kautta saa kattavia isälinjan DNA-testejä.

Testit tilataan Suomi DNA-projektin kautta ja isälinjan Y-DNA67 (hinta/laatusuhteeltaan paras) maksaa normaalihintaisena 199 dollaria + postikulut. Tämä on euroissa n. 185 euron tietämillä riippuen dollarinkurssista.

Näyte on suun sisäposken limakalvoilta kaaputettava solunäyte. Testipakkauksessa on mukana kaikki tarvittava näytteenottoon (vanupuikkojen tapaiset joilla näyte kaaputetaan, pienet koeputket, palautuskuori osoitteineen ja vihreä lupakaavake). Postista on lisäksi pyydettävä palautuskuoreen liimattava tullin tarra.

Suku- ja historiapalvelu Menneen jäljet, Ari Kolehmainen, Etelälahdentie 7 A, 51900 Juva, puh. 040 830 6457, kolehmainen.ari@gmail.com

POHJOIS-KARJALAN KAUPPISET

Perinteistä historiallista sukututkimusmenetelmää käyttäen on käynnistetty vuonna 2019 Pohjois-Karjalan Kauppisten sukutaulujen kerääminen sukukirjaksi. Tutkijana hankkeessa on Historiapalvelut Pekka Kauppinen, Ahvenentie 8, 80170 Joensuu; puh. 044 767 6848; posti@historiapalvelut.fi

KauppisViesteissä julkaistaan tutkimuksen kulusta tarkemmin. Myös jäsensivuille täydennetään tutkimustietoa tutkimuksen edetessä.

KAUPPISVIESTI - JÄSENLEHTI

Sukuseuran jäsenlehti KauppisViesti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa, touko-kesäkuussa ja marras-joulukuussa. Lehti lähetetään paperiversiona jäsenille. Uusin numero jäsenten luettavissa kohdassa "Julkaisut". Vanhoja numeroita aina vuodesta 2005 voi lukea jäsensivuilla.

Kerro sukusi vaiheista

Lehden toimitus ottaa vastaan mielellään juttuja ja kuvia sukusi vaiheista. Eikä tarvitse pelätä, että osaanko kirjoittaa kyllin hyvin. Pelkkä hyvä juttuvihjekin riittää. Lehden toimitus ottaa tarvittaessa yhteyttä ja kysyy lisätietoja.

Aineiston pitäisi olla päätoimittajalla aina 15.10 joulunumeroon ja 30.3 mennessä kevät-numeroon: margitvaisanen@gmail.com.  Artikkeleita lähettäessänne huomioinette, että kuvat tulisi lähettää eri tiedostona. Kuvatekstit lisätään artikkelin loppuun. Mikäli haluaa, että kuvat sijoitetaan tiettyyn paikkaan tekstissä, se merkitään ko. tekstin kohtaan. Itse kuvat aina eri tiedostona. Tekstit lähetetään muotoiltavassa muodossa word- tai rtf-tiedostona.

Ilmoita KauppisViestissä

Tule tukemaan Kauppisten sukuseura ry:n toimintaa ja samalla kertomaan omista tuotteistasi ja palveluistasi. Jäsenistölle postitettavan paperiversion lisäksi KauppisViestin numerot ovat nähtävissä sähköisessä muodossa sukuseuran kotisivuilla www.kauppistensukuseura.yhdistysavain.fi

KauppisViesti on ilmestynyt jo yli 15 vuotta ja monet jäsenet kertovat säilyttävänsä vanhat numerot, jotta niihin voi tarvittaessa palata.

Ilmoitushintamme ovat seuraavat:

Ilmoitus 1 palstaa (50 mm x 50 mm) neljässä lehdessä kahden vuoden ajan,  300 € + alv.

Ilmoitus 2 palstaa (100 mm x 50 mm) neljässä lehdessä kahden vuoden ajan 500 € + alv.

Suuremmat ilmoitukset sopimuksen mukaan. Ilmoitusaineiston voi lähettää sukuseuran puheenjohtajalle Margit Väisänen-Vänskälle, margitvaisanen@gmail.com ja puh. 044 324 4953. Ilmoitusaineiston voi toimittaa myös yhteyttä ottaneelle sukuseuran hallituksen jäsenelle.

Tuki-ilmoituksilla tuemme sukututkimusta. Mm. dna-tutkimus on avannut uusia, mielenkiintoisia tuloksia. Näitä suvun eri haarojen tietoja on tarkoitus saada myös kirjan muotoon. Samoin perinteistä sukututkimusta suvun eri haaroista jatketaan.