Kauppisten sukuseura ry:n puheenjohtaja Risto Kauppinen (oik.) ja sukututkija Jarmo Ahlstrand luovuttivat vuoden 2009 lopulla presidentti Martti Ahtisaarelle Hankasalmen Kauppisten sukukirjat sekä sukututkijan tekemän sukupuun Ahtisaaren Kauppis-esivanhemmista. Ahtisaaren isoäidin äiti oli Ida Maria Kauppinen.

Audienssin yhteydessä sukuseuran puheenjohtaja Risto Kauppinen piti seuraavan puheen.

Arvoisa presidentti Martti Ahtisaari. Ensinnäkin annamme suuren arvon sille, että kiireisestä aikataulustanne huolimatta halusitte ottaa meidät vastaan. Tällä käynnillä haluamme luovuttaa teille Kauppisten Sukuseura ry:n kustantaman ja sukututkijamme Jarmo Ahlstrandin tekemät Hankasalmen Kauppisten sukukirjan (ilmestynyt 2004) ja sen täydennysosan Hankasalmen Kauppisten sukukirja kahden (ilmestynyt 2007).

Syynä käyntiimme on se, että suvustanne löytyy myös Kauppisia. Isoäitinne (eli mummonne)  äiti on Ida Maria Kauppinen, joka syntyi Hankasalmella v. 1861 ja kuoli 81-vuotiaana (1942) Kotkassa. Hänen miehensä Eerikki Rutanen kuoli 75-vuotiaana v. 1934.

Jarmo Ahlstrand luonnehtii näissä sukututkimusten esipuheessa Kauppisia seuraavasti:

- Suvun jäsenten haastattelussa olemme erityisesti kiinnittäneet huomiota siihen kuinka paljon samanlaisia luonteenpiirteitä suvussa on. Kauppisten yleisenä massasta myönteisesti erottuvina luonteenpiirteinä ovat mm. järkevyys, harkitsevuus, rauhallisuus, töissä tarmokkuus ja neuvokkuus, pitkäjänteisyys, ystävällisyys ja avuliaisuus.

Paljon positiivisia ominaisuuksia. Ylisanojako? Sekä Hankasalmen että Ylä-Savon Kauppisten sukukirjoista kuitenkin selviää, että Kauppiset ovat olleet usein oman alueensa kantavia voimia. He ovat hoitaneet tilansa, huolehtineet jälkeläisistään, järjestäneet asuinpaikat usein myös tyttärilleen, joka ei ollut aivan tavallista. Ja alueensa luottamustehtävissä Kauppisia on ollut runsaasti. Voitaisiin kai sanoa; he ovat olleet maan suola, jotka ovat hoitaneet suurempaa meteliä pitämättä tehtävänsä, velvollisuutensa ja myös ne vaikeudet, jotka eteen ovat tulleet.

Olemme ylpeitä siitä, että myös teissä presidentti Ahtisaari on Kauppis-geenejä. Haluaisimme myös uskoa, että nuo edellä mainitsemani Kauppis-ominaisuudet ovat  jalostuneet edelleen teissä, niin että olette pysyneet merkittäviin saavutuksiin maailmanrauhan edistämiseksi. Toivomme tälle työlle edelleen menestystä.

Haluamme nyt luovuttaa teille nämä Hankasalmen sukukirjat. Sukututkijamme Jarmo Ahlstrand on myös valmistanut teille Kauppis-haarastanne sukupuun, joka ulottuu aina 1500-luvulle

Presidentti Martti Ahtisaaren Kauppis-esivanhemmat

Sukututkimusten luovuttamisen yhteydessä Jarmo Ahlstrand ojensi presidentti Martti Ahtisaarelle hänen Kauppis-sukupuunsa. Sukupuu ulottuu 1400-luvun lopusta tähän päivään, 17 sukupolvea.

1. Olli Kauppinen, syntynyt noin 1485
2. Paavo Ollinpoika Kauppinen (n. 1505-1560), perhe 1001 Hankasalmen sukukirjassa
3. Tapani Paavonpoika Kauppinen (n. 1540-1582-), perhe 1008
4. Tapani Tapaninpoika Kauppinen (n. 1570-1623-), perhe 1011