Kauppiset ovat aina kirjoittaneet. Kirjoittaviin Kauppisiin lukeutuu Iisalmesta (s. 21.01.1907)  lähtöisin oleva, sittemmin lahtelaistunut Toivo Kauppinen – ”Topias”. Topias valmistui juristiksi, mutta sairastui välirauhan aikana polioon. Niinpä lakimiehen työt jäivät vähemmälle, kun liikkuminen vaikeutui – ja kirjoituskone kutsui yhä tiukemmin.

Kirjoittamisesta tulikin Topiaksen päätyö, jota hän näytelmien ja varsinkin elokuvien osalta teki paljolti yhteistyössä serkkunsa, ohjaaja-professori Edvin Laineen kanssa. Topias-Seura ry ylläpitää Topiaksen kirjallista perintöä. Seuran puheenjohtajana toimii Toivon poika Veijo Kauppinen.

Edvin Laine ja Topias, tuottelias työpari

Edvin Bovellán-Laineen äiti, Anna Maria, oli samojen seutujen Kauppisia. Serkusten Turussa alkanut ammatillinen yhteistyö jatkui läpi koko Topiaksen tuotteliaan kauden. Laine näytteli jo Turussa Topiaksen näytelmissä. Hänen esikoisohjauksensa Tampereen Työväen Teatterissa vuonna 1935 oli Topiaksen Serenadi Sotatorvella.

Helsinkiin muutettuaan Edvin Laine toimi yhdysmiehenä Toivo Kauppisen ja Suomen Filmiteollisuuden maisteri Särkän välillä. Serkukset olivat monien elokuvien puuhamiehet, Topias kirjoittaja ja Laine ohjaaja. Näin syntyivät sellaiset – television edelleen esittämät - klassikot kuten Kultainen kynttilänjalka, Kultamitalivaimo, Kenraalin morsian, Rion yö, Veteraanin voitto, Prinsessa Ruusunen, Pikku Matti maailmalla, Laulava sydän ja Pikku Suorasuu. Kaikkiaan Topiakselle kertyi kolmisenkymmentä elokuvakäsikirjoitusta. Lisäksi hän toimi skenaristina ja dramaturgina useissa nimekkäissä SF-filmeissä, kuten Prinsessa Ruusunen, Ruma Elsa ja Laitakaupungin laulu. Lisää Topiaksesta KauppisViestissä 1/2006.