Oheislukemistona voi tutkia Kauppisten vanhojen asuinalueiden paikkakuntahistorioita.

Kirjallisuusluetteloon voi lähettää tietoja niin vanhoista kuin uusista julkaisuista spostitse margitvaisanen@gmail.com tai tekstiviestillä 044 3244 953.

Oivallisia lähteitä historiantutkimukseen ovat esimerkiksi:

- Pieksämäen seudun historia I ja II . Pieksämäki, Jäppilä, Virtasalmi ja Pieksämäen kauppala . Pekka Lappalainen 1961

- Hankasalmen kirja. Toim. Pertti P. Kuokkanen 1966

- Hankasalmen historia I . Erkki Laitinen ja Janne Vilkuna 2004

- Kaikuja ja heijastuksia Hankamäeltä. Kertomus Hankasalmen Hankamäen kylästä. Antti Ikonen 2019.

KYLÄ- JA TILAHISTORIOITA JA HENKILÖMUOTOKUVIA

Annikki Saari-Kokkonen 2002. Hallan Fannysta Saaren rouvaksi ja vuonna 2013 ilmestynyt Tuhat vuotta Ylösten ja Kauppisten elämää.

Kirjat kertovat elämästä Vanhassa Hallassa 1800- luvun loppupuolella ja 1900-luvun alussa. Molemmat ovat loppuunmyytyjä, mutta kaukolainattavissa Hankasalmen kirjastosta.

Annikki Saari-Kokkonen 2020. Hallan tupa. Kauppisten suvun ikiaikainen asuinpaikka vuodesta 1620.  Hankasalmen Kotiseutuyhdistyksen juhlatila vuodesta 1979 alkaen.

Teos on julkaistu Hallan tuvan 400-vuotisjuhlassa Hankasalmella 2020.

Halaki, poekki ja pinoon. Venetmäen ja Pyhäjärven kyläkirja. 2001.

Ensimmäinen Kauppinen saapui 1500-luvun alussa Vieruun ent. Venetmäkeen, joka kuuluu nykyiseen Pieksämäkeen. Vierussa oli kantatilan päärakennus. Sieltä siirryttiin Suolivedelle Suoliniemeen ja Vanhaan Hallaan, jotka myös kuuluivat kantatilaan. Vielä nykyäänkin Venetmäessä on tiheä Kauppis-asutus. Teos kertoo värikkäästi kylän elämästä ja suvuista.

Teoksen saatavuus: Hankasalmen ja Pieksämäen kirjastoista. Kirjastoissa tiedetään mistä tilattavissa.

Marja-Liisa Höylä, Marita Höylä, Helena Lehto, Raija Savilaakso ja Annikki Hyppönen 2019. Niininiemestä Maaherraan. Teosta voi tiedustella Hankasalmen kotiseutuyhdistykseltä ja Annikki Hyppöseltä, anhypponen@gmail.com. Maapostitse Marja-Liisa ja Marita Höylä, Heinälammentie 350, 77120 Venetmäki.

Jouko Mikkilä - Sini Paananen 2019. Catharina Eleonora Taube von der Issen. Aatelisneidosta Kauppilan emännäksi.  Artikkeli teoksen synnystä ja sisällöstä on luettavissa KauppisViestissä nro 2/2019 jäsensivulla.  Aatelisneidon kasvatuksen saaneen Catharinan vaikutus Viitasaaren Ilmolahden Kauppilan ja samalla laajemminkin seudun elämään on ollut merkittävä. Teos on tilattavissa Jouko Mikkilältä,  sposti jouko.mikkila@gmail.com, puh. 044 5389545.

Martta Juutilainen os. Kauppinen 2019. Maalaistytön romaani. Omaelämäkerta, kirjoitettu novelli 70-luvulla, teos täydennetty jälkipolvien toimesta. Teos sijoittuu Maaningalle, Martta kuoli v. 1988. Esittely KauppisViestissä 1/2020.

Aira Kauppinen 2013. Soilen tie, toiveita ja todellisuutta. Maalla Ylä-Savossa syntyneen, Ouluun ja sittemmin Ruotsiin muuttaneen nuoren tytön kehitystarina. Esittely KauppisViestissä 1/2020.

Asko Heiskanen 2019. Neliniittinen sukuryijy - sukukronikka verkkopainoksena. http://ah.softasuperstore.com/pdf/Neliniittinen sukuryijy.pdf.

KauppisViesteissä nro 1 ja 2/2018 on Asko Heiskasen Kauppis-sukujuurista artikkelit.